E-kniha: Československé a české dějiny 20. století Stáhnout →
Doporučujeme: Interaktivní mapa České Republiky Navštívit →

Experimentální filmy

Filmová tvorba se během 20. let dvacátého století usadila v několika osvědčených druzích a žánrech, které byly postupně zdokonalovány. Přesto však vedle hlavních linií vývoje filmového umění vznikaly avantgardní a experimentální filmy, v nichž se tvůrci pokoušeli odstoupit od lineárního děje a literárního vyprávění příběhů. Filmy měly působit jako vizuální básně, umožňovat ztvárnění podvědomých stavů a asociací, anebo bezcílně zaznamenávat atmosféru města či předměstí. Ze zahraničních vzorů v českém prostoru nejvíce zapůsobila díla René Claira, Mana Raye a Luise Buñuela. Snímky evokující hudební partituru byly zase doménou Němců Waltera Ruttmanna a Hanse Richtera. Nemnoho českých děl vzniklo většinou v souladu s představami avantgardního uměleckého sdružení Devětsil. Filmovému experimentu se věnovali mladý Otakar Vávra, dokumentarista Jiří Lehovec a Alexandr Hackenschmied, jenž se v poválečných letech zapsal do dějin nezávislé kinematografie v USA. Abstraktním filmem se zabýval zakladatel tuzemské animace Karel Dodal.

Odkaz na tento učební text

Pro pohodlné zobrazení tohoto učebního textu v mobilním zařízení, naskenujte tento QR kód.

Nejnovější učební texty