E-kniha: Československé a české dějiny 20. století Stáhnout →
Doporučujeme: Interaktivní mapa České Republiky Navštívit →

Braková literatura a lehké žánry ve filmu a v divadle

Předpoklad, že sametová revoluce přinese do československé společnosti vyšší míru kulturnosti, zvýraznění role umění a návrat k nejlepším tradicím filozofie, literatury a dramatického umění první republiky či filmů 60. let, se postupem času ukázal jako mylný. V nově vznikajícím prostředí komerční kultury se začaly profilovat žánry dříve nedostupné, které namísto myšlenkových hodnot přinášely spíše předvídatelnost a atraktivní děj či prostředí. Na tuzemskou kulturní scénu se vrátila levná sešitová vydání schematických románů v edicích Rodokaps (zkratka z Romány do kapsy) nebo Večery pod lampou. Se změnou životního stylu poklesla návštěvnost divadel a kin. V kinematografii se vedle nové generace tvůrců, kteří dokázali přicházet se závažnými tématy (Saša Gedeon, Zdeněk Tyc, Petr Václav, Ivan Fíla) objevila řada snímků s brakovými charakteristikami, které čerpaly z jednoduché až vulgární komiky či ze společensko-kritických klišé: Trhala fialky dynamitem, Byl jednou jeden polda, Hořké léto, Nahota na prodej aj. Velký divácký úspěch sklidil vůbec první film natočený soukromou produkční společností, Tankový prapor, jenž však rovněž těžil z mnohdy laciného humoru a z proslulosti své literární předlohy autorství Josefa Škvoreckého.

Odkaz na tento učební text

Pro pohodlné zobrazení tohoto učebního textu v mobilním zařízení, naskenujte tento QR kód.

Nejnovější učební texty